nedeľa 8. januára 2012

BALANCE IS THE KEY

Komercia môže byť:
  • obchodová činnosť, obchodovanie.
  • hovorovo: záležitosť zameraná predovšetkým na obchodnú stránku, zisk (t. j. vlastne na módnu páčivosť)


Tento článok, je už možno aj bezpredmetný, ale keď už sa všetci vyjadrujeme, rozhodol som sa vyjadriť aj ja. Na diskusii, kde sme spoločne s BranuONE a Ferom Bodnárom z BDS diskutovali a prednášali deckám čo to vlastne ten hiphop je a prečo to tak je a čo sa vlastne okolo nás deje mal Feri veľmi skvelú otázku.
Prečo je tak málo jamov na Slovensku?
Moja odpoveď znela jasne:"Organizátori sa boja, že prídu aj o posledné gate!" boja sa, že na akcii prerobia.
Nečudujem sa im, pretože hádam skoro každý org. u nás dopláca na jam zo svojho vrecka.
Prečo? Na túto otázku je už ťažšie odpovedať.
Práve tu sa dostávame k problému komercie resp. komerčného spôsobu HipHopu.
Poviem to tak ako to vidím ja, alebo ako som to videl.
V sfére streetdance sa pohybujem už niečo vyše 13 rokov a zažil som si od zaprášeného undergroundu cez komerčné vystúpenia až po divadelné veci. Takže ak hovorím o niečom, hovorím z vlastnej skúsenosti.
V minulosti bolo viac ľudí na jamoch, pretože tu bol obrovský "BOOM". 
Rok 2005 a Fredyho Ayisiho reality show Miliónový tanec dostala Streetdance pod kožu nie len ľuďom ktorí to tu robili, ale hlavne laickým divákom.
Tento "BOOM" na slovensku trval až do minulého roku. Každým rokom od roku 2005 účasť divákov na jamoch klesala. V poslednej dobe mám pocit, že dokonca klesá aj účasť tanečníkov (čo je ale úplne nevysvetliteľné).
KOMERCIA!
Je zlá, alebo dobrá? Je dobré zarábať peniaze hiphopom, je to normálne, neničí to našu kultúru, alebo naopak pomáha jej?
Komerčný svet, svet televíznych kamier, reflektorov, svet kde sa točia peniaze.
Na jednej strane je komercia v pohode, pretože dáva ľuďom prácu, dáva im peniaze za to čo robia (to či už sú umelci patrične ohodnotení, alebo okrádaní, je druhá vec) tak isto ako som spomenul v rokoch 2005 - 2009/10 pomohla aj undergroundovej scéne, prilákala divákov a nemálo tanečných škôl sa naplnilo (samozrejme nabalili sa aj tanečné školy, ktoré hiphop ako ho oni nazývajú učia kadejako) atď.
Na druhej strane, ak biznis povie stop, bude stop a hiphop sa nebude propagovať, alebo sa bude propagovať v inom svetle a umelci sú len bábky na spodku smiešnej pyramídy.

BALANCE IS THE KEY !

Robiť komerčný biznis a zarábať peniaze tým čo nás baví a čomu veríme nieje vôbec zlé,naopak, je to vynikajúce. Ľudia čo to robia, sú najšťastnejší na svete, každý si chce zarábať tým čo ho baví predsa.
Je však úplne neprípustné ak niekto robí HIPHOP pretože hiphop je momentálne IN, pretože mu dokáže zarábať peniaze. Takýmito ľuďmi sú väčšinou manažéri tanečných skupín,rapových kapiel, alebo len jdnoducho ľudia, ktorí využívajú hiphop a hiphopových umelcov
Týmto ľuďom sa to asi nedá zazlievať, pretože títo POTKANI sa už takýto narodili a len znásilňujú hiphop.
Tu vzniká rozpor, je v pohode ak tanečník urobí pre peniaze čokoľvek?
Je, pokiaľ mu to nieje proti  srsti, ale zase nieje ak zabúda odkiaľ prišiel. Mnoho ľudí z biznisu sa vykašlú na scénu, vďaka ktorej sú tam kde dnes sú, vďaka ktorej dnes zarábajú peniaze a majú za čo jesť.
Podľa mňa, správne je, ako už nádpis hovorí, nezabúdať odkiaľ sme prišli, kde sme boli a čo, alebo kto nám k tomu dopomohol. Nevykašlať sa na tú našu chudobnú scénu.
Potom by bolo aj viac akcií, aj viac workshopov, viac informácií, viacej pomoci a bboy, hiphop scéna by stále rástla, pretože,energia, láska, súdržnosť a v poslednej rade peniaze by ostávali v komunite a točilo by sa to všetko dookola.

Všetkým, ktorí si zarábate čímkoľvek čo vás baví, napĺňa a robí vám radosť gratulujem. Všetci čo sa o to snažíte, tak vám držím palce. Nikdy však nezabúdajte, na ľudí, na komunitu, na jednotlivcov ktorí vám pomohli sa dostať tam kde ste dnes.
Undeground nieje pre žebrákov, undeground sme my všetci !
Pomáhajte mladým, aby pochopili čo je hiphop, podporujte ich!
HipHop vymysleli deti !
Nieje to vec len pre dospelákov :D


Jedna perla na záver.
Spôsob ako sa komercia robiť nemá. Spôsob akým my Slováci uvažujeme, spôsob ako si robíme zlú reklamu. Neviem kto robil choreografiu, scénografiu,dramaturgiu a réžiu Gabike, alebo celému športovcovi roka. Jedno je isté, všetko je katastrofálne. Zamyslime sa!

Gabriela Gunčíková - Who run the world


 


A tu len pre porovnanie vystúpenie BEYONCE, ktorej Slovenská a česká produkcia vykradli hádam ešte aj zubára :D Od 3minúty začína divadlo na ktoré sa pozerá s nadšením a zápalom, čo sa o prvom videu povedať nedá, to pôsobí skôr ako paródia, alebo nepodarený vtip !



PZ
Prajem vám veľa úspechov,lásky a zdravia do nového roka.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára