streda 24. augusta 2011

You gotta earn your stripes !

Mnoho z vás videli rôzne Martial Arts filmy, kde mentor vyučoval svojho žiaka a na konci filmu dostal od svojho mentora požehnanie a žiak mohol ísť do boja alebo mohol začať vyučovať bojové umenie a tak podobne. Jednoducho študent si to musel zaslúžiť a vydrieť.

Tak je to v celom živote, ale keďže je môj blog o HipHope, Bboyingu a Streetdance, budem hovoriť práve o našej kultúre a veciach okolo nej.


 Na úvod by som chcel povedať, že som váhal s uverejnením tohoto príspevku. Mal som pocit, že je až príliš negatívny, ale nakoniec som sa rozhodol s jeho zverejnením. Dospel som k názoru, že to nič nepokazí, skôr môže veci zlepšiť. Veď uznajte sami.



Jeden skvelý človek mi povedal: "Neštudujem, aby som iných poučoval, študujem, aby som poučil seba !". Tým nechcem znegovať tento blog,  ale taktiež nechcem aby ste si mysleli, že vás chcem silou mocou poučovať. Opakujem to stále dookola, ale napíšem to znovu. Píšem tu len svoj subjektívny názor. Niekedy fakty. No tento článok bude jeden z tých subjektívnych.
Druhá podstatná vec je, že keď píšem o problémoch, tak sa väčšinou vyjadrujem o Slovensku a nie o scéne mimo nás. Snažím sa poukázať na naše problémy.
Úprimne, ak majú iní problémy, nebudeme sa im do toho starať nie?

Tento problém tu je a vždy bude ak budeme podporovať akcie tohto typu!
Aký problém, aké akcie?

Ako názov článku napovedá, bude to o tom, že nie každý má na to, aby druhých posudzoval, učil, alebo poučoval. Teraz nehovorím o všeobecnom živote, hovorím o BBoyingu.

Musíme si uvedomiť jednu vec. Nie každý môže robiť workshop. Nie každý môže sedieť v porote. Nie každý má na to, aby mohol vyučovať v nejakej tanečnej škole. Nie každý vie urobiť kvalitný jam (o tom potom)

Hovorím z vlastnej skúsenosti, pretože už nie jeden raz som sa presvedčil o tom, že nech je prizemoney akákoľvek, akcia ktorej som sa zúčastnila stála za makový prd.

Judges? Ak organizátor zavolá do poroty človeka, ktorý bol na dvoch akciách za celý život, nemá knowledge, nemá skillz, ako môže porotiť battles?
1.V prvom rade s organizátorom nieje niečo v poriadku.
2.V druhom rade ak to ten daný človek príjme, tak nieje niečo v poriadku s ním, pretože nemá asi ani trocha sebakritiky.
 3.V poslednom rade ak nakoniec do poroty zasadne, tak niečo nebude v poriadku s tými ktorí idú súťažiť. Uznajme, ak je ten človek menej skúsený, menej hiphopovo vzdelaný, ako ma môže porotiť?
Osobne by som sa cítil ako niktoš, pretože mojou účasťou by som tomu porotcovi dal rešpekt a požehnanie, že áno ty máš na to aby si ma porotil, máš na to, aby si porotil ostatných.
LOL.
Každý mi dá za pravdu, že je to totálna volovina predsa, pardon ak sa mýlim!
Aj napriek takýmto skutočnostiam sa to deje a neviem či si to mnoho bboyz, promotérov, tanečníkov a organizátorv neuvedomuje.
Ak porovnám prizemoney a moju hrdosť, tak si asi vyberiem svoju hrdosť. (Teraz očakávam komenty typu, lepšie je byť bohatý s pošliapaným egom, ako chudobný a hrdý LOL )
Uznávam je to na každom z nás a každý z nás má iné morálne a životné hodnoty. Ale ak budeme toto podporovať, takéto akcie nevymyznú a naša scéna bude premnožená WACK JAMs ! (verím že sa nájde niekto kto povie, čím viac jamov tým lepšie. Nieje to tak úplne, staré ale pravdivé hovorí. "Dbajte na kvalitu, nie na kvantitu").

Môžeme byť pyšný na Slovenskú scénu, pretože tu máme stále viac a viac kvalitnejšie jamy.
Tie kvalitné jamy robia kvalitní organizátori a kvalitní promotéri. Títo ľudia, žijú hiphop, študujú ho a rozumejú jeho podstate.
Bohužiaľ sú tu aj takí, ktorí sledujú len čísla. Čísla $$$, ktoré sa im po akcii pripíšu na účet. Preto nie každý dokáže urobiť skvelú akciu. Je to karma, ak to robíš pre lova bude to suck, ak to robíš pre lásku ku scéne a preto aby si nejako prispel, tak sa to odrazí na tvojom jame. Nie jeden krát som sa o tom presvedčil.
Mohlo by sa zdať, že mojím impulzom bola nedávna akcia v Martine, ale nieje tomu tak, tento článok som mal rozpísaný dávno predtým. Spomínaná akcia iba vo mne potvrdila to čo som si už dávnejšie o tom všetkom myslel.

Na záver, by to asi chccelo nejaké zhrnutie.
Nie každý môže učiť = Lektori (OGs Slovenska) by mali svojich žiakov učiť, že nie každý má na to.
Nie každý môže porotiť = Ak vám niekto dá ponuku do poroty, premyslite si to a zvážte či máte na to, aby ste mohli posudzovať druhých (Nikto nemá právo súdiť druhých, ale nejaký porotca na jame musí byť, inač to nebude fungovať aj keď súhlasím s ideológiou NEW BREAK ORDER).
Nezabehaní a novozačínajúci organizátori, ak neviete čo a ako, nechajte si poradiť. Na Slovensku je hŕstka organizátorov, ktorí radi pomôžu a poradia. Takto zabezpečíte, že váš jam bude mať nejakú hodnotu.

Verím, že toto nikto neberie ako útok na niekoho, ak áno, tak sa mu vopred ospravedlňujem.
Snáď tento príspevok niekomu niečo dal.

PZ
MBJ
HLM


1 komentár:

  1. Veľmi dobrý príspevok. Som rád, že niekto na Slovensku takto rozmýšľa. Žiaľ, tieto problémy sa netýkajú len tanca...preto sa tento príspevok dá aplikovať aj v iných druhoch umenia...

    OdpovedaťOdstrániť