utorok 9. augusta 2011

ROCK STEADY CREW MANHATTAN APRIL-AUGUST 1981

Michal Krajčí a.k.a BigMike sa rozhodol preložiť a zverejniť rozhovor s Rock Steady crew ktorí sa nachádza v knihe od Martha Cooper - Hip Hop Files.
Je to rozhovor s legendami a pioniermi tejto slávne známej Bboy crew.

Nech sa páči, tu sú výpovede jednotlivých členov.










 ROCK STEADY CREW MANHATTAN APRIL-AUGUST  1981
JOE-JOE : V roku 1977 sme založili ROCK STEADY CREW. Pôvodní členovia boli JIMMY DEE, EASY MIKE, P-BODY  170, neskôr známy ako JIMY LEE a ja. Nazývali sme sa UNTOUCHABLLE 4 B-BOYS. Každý chcel tancovať  s nami lebo ľudia vedeli, že sme dobrá skupina. Mnoho novo-prijatých nováčikov nás prijalo zamyslieť sa nad novým menom, novým členstvom. Rozhodli sme sa urobiť akúsi nadstavbu našej skupiny a prišli sme s názvom ROCK STEADY CREW. Keď sme prišli s novým názvom crew nahrnuli sa k nám všetci ľudia z okolia a chceli tancovať s nami. Dali sme si stretnutie v Bronxe a rozhodli sme sa, že ROCK STEADY CREW bude slúžiť ako skupina pre zábavu ktorá je nadstavbou našej UNTOUCHABLE  4.
Slovo ROCK symbolizuje betón, tancovali sme na zemi a mali sme neustále samé modriny a odreniny lebo sme pri tom nepoužívali kartóny. Slovo STEADY predstavuje lásku a spojitosť medzi tancom a umením. Okrem toho slovo CREW značí tímovú prácu a ambície na posilnenie individuálnych skills. ROCK STEADY CREW mala dominantné postavenie v b-boy komunite. V roku 1979, keď b-boying utíchol, LENNY LEN a malý Ritchie Colón aka CRAZY LEGS sa stali členmi Manhattanskej časti crew.

FROSTY FREEZE : Niekedy v lete medzi 1976-1977 som mal s kamošmi crew volali sme sa ROCK CITY CREW. Potom okolo roku 1979 sa tanec začal vytrácať. Ja som v tom stále pokračoval a vždy keď som niekoho stretol pridal som sa a drtil som s ním.

DOZE : Keď som prišiel do Bronxu a videl som tých chalanov dávať, hneď som chcel začať dávať s nimi. Mal som už v tom čase s tancom menší útlm ale toto bol nový podnet od novej generácie. Cítil som, že ešte stále chcem byť toho súčasťou.

LITTLE CRAZY LEGS : Naša crew bola z okolia 173th street a nikdy sme moc nebattlovali. Robili sme to hlavne pre zábavu, pretože v našom okolí ani nikto nebol kto bol tak zapálený pre to čo robíme ako my až kým sme nestretli týpka menom CRAZY LEGS. On bol neskutočný, chcel som mať taký štýl ako on! Preto sa volám LITTLE CRAZY LEGS.

KEN SWIFT : Moje pravé meno je KEN SWIFT. Som tiež známy ako KEN ROCK alebo KEN SKI. Začal som niekedy v roku 1978. Mal som tak 12 rokov a práve sme sa presťahovali na 97th street . DOZE a ja sme bývali na treťom poschodí. Tam sme sa spoznali. Jedného dňa mi ukázal pár shuffles a to ma dostalo. Bolo to proste cool. Bol som atlét, energický a húževnatý než som s tým začal. Hrával som sa na tých poondiatych uliciach , behal po strechách a tak sme sa vtedy bavili. A keď som videl hento povedal som si, že to bude pre mňa hračka. Nepozeral som sa na to z tej tanečnej stránky. Bola to pre mňa akási výzva, test odvahy veď som bol ešte decko. Keď som videl niekoho tancovať a robiť moves  bola to pre mňa možnosť skúšať nové veci. Krok po kroku, každý deň trochu a zvládol som to.

 Začínal som s YOUNG CITY BOYS a všetci mladí a blázniví chalani zo susedstva boli časťou crew. Chodievali sme na jamy a sledovali sme Djs. Nevidel som moc breaking-u, ale vždy či už vtedy alebo dnes vznikol kruh a nejakí „bugged-out dudes“ skákali saltá alebo robili veci vo vnútri.

DOZE :  Boli sme všetci latino b-boys. Začali sme chodiť do tanečnej školy a tam sme stretli FROSTY-ho. Predstavil nás TAKE 1-ovi a TAKE 1 nás zoznámil s CRAZY LEGS-om. On naberal chalanov z Manhattanu pre b-boy crew. Onedlho potom sme sformovali ROCK STEADY CREW. Bolo to okolo roku 1979-1980. Na začiatku bolo v rock steady tak 12 chalanov. Neskôr počet vyletel na neskutočných 50 to bolo v rokoch 1981-1982.

FROSTY FREEZE : Môj bratranec TY FLY ma predstavil KEN SWIFT-ovi a jeho crew. Boli  3ja či 4ja chalani mladší odo mňa, vyzeral som s nimi ako veľké decko ale povedal som im „ak budete mať nejaký battle rátajte so mnou, idem to toho spolu s vami.“

KEN SWIFT : FROSTY bol populárny breaker v okolí. Bol to miláčik davu. Chalan čo behal rýchlo pozdĺž blokov a skákal saltá. Stále sa smial a poskakoval, bol takej povahy, energický klaun, taký prístup stále má. Robil samé vyzývavé veci. My sme robili kadejaké kúsky ale on robil šialené veci. Hojdal sa na hojdačke odkiaľ skočil na plot kde ostal stáť na jednej nohe a zoskočil dolu saltom. Bol to divoch. Vyšiel na strechu jednoposchodového domu odtiaľ skočil salto a krásne pristál na zemi. Bol to „wow pozri čo ten robí“, mali sme pocit že je z gumy.

Keď sme stretli CRAZY LEGS-a bol lepší ako my všetci dokopy. Ja som vtedy breakoval len rok. Nemali sme mu moc čo ponúknuť. Robili sme svoje basic moves, a little spins. Legs robil všetko, bol komplexný ale to preto, že breakoval oveľa dlhšie ako my.

MARTHA COOPER : Keď som stretla Frostyho a Kennyho bola som prekvapená, keď som zistila, že bývajú len pár blokov odo mňa. Sally Banes a ja sme sa pokúšali nájsť breakerov v Bronxe  niečo viac ako rok a zrazu tu stáli jedni z najlepších v našom okolí. ROCK STEADY chodievali trénovať a posedávať do parku na 98th street a na Amsterdam street a ja som v tom čase bývala na 97 street. Z času na čas prišli ku mne chalani pozrieť fotky ktoré som s nimi fotlia. Raz som pozvala celú crew aby prišli a pozerali sme negatívy ktoré im spravil Stewart.

DOZE : Legs sa odsťahoval na Washington Heighst, TAKE 1 tam býval tiež, a spolu chodievali na  ihrisko P.S. 163 neskôr známejšie ako ROCK STEADY park. Každý deň som sa tam s nimi stretol a aj s Kennym a Frostym. Trávili sme tam celý ceň a trénovali spolu. Ja a ALLY sme okrem toho chodili dozadu malovať. On dával „ALLY“ a ja „NITTA“ , to bolo meno mojej prvej frajerky zo strednej. V strede dvora bola taká hojdačka.  Dali sme ju odtiaľ preč lebo bola na takej mäkkej, gumenej podložke (niečo podobné linoleu) a my sme na nej mohli blbnúť a skúšať triky bez toho, aby sme dolámali na rozdiel od betónu. Trénovali sme na tom všetky moves . Potom sme s ňou začali chodiť do ulíc.

LADY ROC : Okolo roku 1980 som začala tráviť čas s Kennym, najviac tu v ROCK STEADY parku ďalej aj s Dozeom a Frostym a veľa ďalších dievčat tiež. Bolo to mesto kam sme často chodievali a tu to všetko pre nás začalo. Trochu som skúšala robiť breaking. Nie moc ale zvládla som head spins a trochu footworku. Venovala som sa aj graffiti a taggovaniu. Bola som jednoducho fascinovaná writermi, breakermi a obdivovala som ich fresh style a flavour. Dnes je to už viac ako dvadsať  rokov a tri malé deti Kenny a ja sme stéle spolu.

MARTHA COOPER :  Po vydaní článku vo  Village Voice nasledovala ROCK STEADY čoraz väčšia popularita a prichádzali im ponuky na vystúpenia. Bolo to dačo úžasné ako rýchlo sa táto pred tým neznáma aktivita dostala do povedomia mainstreemu. Na začiatku som sa snažila urobiť fotky z každého eventu ale neskôr toho bolo toľko, že už sa to nedalo stíhať.

HENRY CHALFANT : Na jedno z našich prvých vystúpení sme šli niekam breakovať a podlaha bola dosť zlá. Myslím, že to bolo tanečné štúdio. Mali tam také tenké gumené linoleum a vôbec si tam nemohol robiť head spins lebo by si si vytrhal všetky vlasy.  Tak sme sa vybrali do Harlemu do Linoleum store a kúpili sme poriadne veľké lino a použili sme to. Po celý čas čo som pracoval s ROCK STEADY, používali to lino. Bolo u mňa doma a keď sme šli na show tak si ho u mňa vždy vyzdvihli a odniesli. Použili sme ho aj vo Wild Style, používali sme ho vlastne všade a stále.

DOZE : Býval som dlhý a chudý. Ale KENNY mal perfektnú postavu pre b-boya. Brácho keď máš dlhé nohy musíš nimi neustále   metať a švihať. To je rozdiel medzi b-boys s dlhými nohami a b-boys s krátkimi. LENNY LEN, ten bol vysoký, ale bol vynikajúci b-boy.


NIEKTORÉ CITÁTY:

„It doesn´t mater if you are black, white, Spanish, Chinese, or anything. It depends on who you enjoy dancing with and how you respect each other“ FROSTY FREEZE

„The ROCK STEADY Park was our spot. That´s where all the b-boys from Manhattan got together.“ DOZE

„ROCK STEADY became the image of all serious breakers everywhere.“ KRS 1

„All I can say is that if it wasn´t for Martha Cooper, our culture would not have been captured in its purest form. Thank God for Martha´s dedicatin, for her love of our culture.“ Mr.FREEZE

Zdroj:
Martha Cooper - Hip Hop Files: Photographs 1979-1984, From Here to Fame, 2004 ISBN 3-937946-05-5



Jedno veľké ďakujem BigMIKE !

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára